E S K A D A KERAMISCHE VORMGEVING / BEELDENDE KUNST A T E L I E R ![]() SASKIA KEIJZERS (NL 1973) De keramische beelden van mij zijn over het algemeen vrij grof van structuur en opbouw, zijn monumentaal, dienen als gebruiksgoed en bestaan uit vrije vormen. Organisch abstract, in combinatie met metaalaccenten krijgt het geheel een wat ruigere uitstraling. Glazuureffecten ontwikkelen, onderzoeken en experimenteren met o.a. oxides bieden mogelijkheden aan de beperkingen en mogelijkheden van de keramiek. Een beeldend onderzoekende experimenterende houding, die ik kan sturen door er constant les uit te trekken. De verwondering van de vergankelijkheid en Scheppen door verwoesting, is mijn leidraad. Kennis, durf en creativiteit brengen mij tot hedendaagse vormgeving en vergroten mijn beeldend denkvermogen. Vaak door items als sociaal en maatschappijkritisch kom ik tot verbluffende resultaten. Achter elk beeld schuilt een verhaal, doordrongen van emotie en context. Als afgestudeerde Mode/Textiel-vormgever heb ik een jarenlange keramisch verantwoorde opvoeding genoten tot keramist d.m.v. privélessen. Nog altijd ben ik in ontwikkeling in de discipline Beeldhouwen aan de Kunst Academie Noord-Limburg. ( B ) Door mijn ervaring, interesse, persoonlijke kader en omgeving kan ik d.m.v. een visuele instelling, beeldmateriaal verzamelen en die bundelen tot een inspiratie-boek als handleiding. Uit deze bundel schetst zich een weergave, die mijn uiteindelijke werken zullen gaan bepalen. In mijn collage-boek stopt ik alles wat er voor mij toe doet en is een lifestyle. Voor mij hoeft keramiek niet op zichzelf te staan, toevoegingen van andere materie of de combinatie met niet voor de hand liggende vormen verschaft een eigentijdsheid. Hiermee creëer ik een eigen taal. Door de jaren heen ontwikkelde ik affiniteit met beeldende kunst en vormgeving alsook elementaire vaardigheden en technieken. De omgeving laat ik de vorm bepalen zodat het beeld een eigen leven kan gaan leiden. Sterk gebiologeerd door mens en natuur bewandel ik de weg er naar toe en is een interessant onderzoek en steeds opnieuw een leerproces. Oude technieken versus moderne ontwikkeling en door die te blijven verfijnen, ontstaat er steeds een nieuwe uitdaging en raakt nooit uitgeput. Direct na mijn afstuderen aan de Academie Beeldende Kunst (ABK) Maastricht, leidde de edel-smederij tot een fascinatie voor beelden in brons hetgeen nu in ontwikkeling is. Wordt vervolgd...
|